021-88310051
سبد خرید
جستجو

» مطالب آموزشی » مقالات بانکداری » کارت اسکیمینگ چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

با رونق و گسترش بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک، کلاهبرداری به شکل‌های مختلف در این حوزه نیز از مواردی است که همگام با این صنعت در حال گسترش است. کلاهبرداری با استفاده از دسترسی به شماره کارت و کپی کردن از روی کارت‌های بانکی افراد نیز به یک مساله تبدیل شده که در چند سال اخیر نیز رشد چشم گیری داشته است.

تعداد بازدید 19307

با رونق و گسترش بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک، کلاهبرداری به شکل‌های مختلف در این حوزه نیز از مواردی است که همگام با این صنعت در حال گسترش است. کلاهبرداری با استفاده از دسترسی به شماره کارت و کپی کردن از روی کارت‌های بانکی افراد نیز به یک مساله تبدیل شده که در چند سال اخیر نیز رشد چشم گیری داشته است.
 
Card Skimming چیست؟

این نوع کلاهبردای که در اصطلاح بانکی و فنی Card Skimming گفته می‌شود به معنای کپی برداری غیر قانونی از اطلاعات کارت‌های بانکی افراد است. کلاهبرداران بعد از دریافت اطلاعات کارت فرد با استفاده از خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی که در پشت کارت بانکی قرار دارد، اقدام به تهیه کپی از کارت بانکی نموده و از آن در تراکنش‌های بانکی استفاده می‌نمایند. مجرم این اطلاعات را هنگام مراجعه کاربر به دستگاه خودپرداز بدون اینکه فرد متوجه شود از او سرقت می‌کند. مجرم به کمک یک اسکیمر که روی ورودی کارت دستگاه قرار گرفته اطلاعات کارت را می‌خواند و توسط دوربین کوچکی که بالای دستگاه خودپرداز نصب کرده است رمز فرد را سرقت می‌کند و سپس اقدام به کپی کردن کارت وی می‌کند.


نمونه یک ابزار اسکیمینگ که توسط مجرم روی دستگاه خودپرداز نصب می‌شود


در بعضی موارد حتی دوربین هم برای خواندن رمز فرد استفاده نمی‌شود. در عوض از یک کیبرد جعلی روی کیبورد اصلی استفاده می‌شود که ترتیب فشردن کلیدها را ذخیره  می‌کند.

راه‌های مقابله با Card Skimming

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری و تخلف، یک قطعه پلاستیک در دریچه ورود کارت دستگاه‌های خودپرداز قرار داده می‌شود. شکل این قطعه پلاستیکی به نوعی است که جلوی این نوع کلاهبرداری را می گیرد و در عین حال از سهولت در کاربری خودپرداز، نمی‌کاهد. این قطعه با استفاده از استانداردهای امنیتی و برای پوشش امنیتی ساخته شده است و در صورتی که هر نوع دستکاری در دریچه کارت خوان به وجود آید و یا اینکه دریچه تحت فشار فیزیکی قرار گیرد، دستگاه خودپرداز ازحالت سرویس دهی خارج می‌گردد.

این قطعه در دریچه کارتخوان دستگاه خودپرداز نصب شده و محفظه ورود کارت را پایش می‌کند و هر نوع ورود غیر مجاز و موارد این چنینی را کنترل می‌نماید.


نمونه دیگری از اسکیمر که توسط مجرم روی دستگاه نصب شده است و بسیار شبیه قسمتی از خود دستگاه است. همانطور که می‌بینید تشخیص آن کار آسانی نیست.

باید توجه نمود که کار تمامی اسکیمرهای ساخته شده، خواندن اطلاعات کارت و نصب دوربین جهت دیدن رمز افراد است و چون اطلاعات کارت توسط یک هد مغناطیسی خوانده می شود، بهترین روش مغشوش نمودن آن اطلاعات مغناطیسی است که برای ساخت یک کارت کپی توسط سارق، استخراج می شود پس تجهیز دستگاه‌های خودپرداز به Anti Skimmer (ضد اسکیمینگ) یکی از راهکارهای موجود می‌باشد. در برخی روش‌ها نیز سعی در جلوگیری از امکان نصب اسکیمر در دستگاه مورد نظر می باشد که این نوع از تجهیزات Anti Fraud نامیده می شوند.

در روش‌های پیشرفته آنتی اسکیمینگ که مورد استاندارد اروپا نیز می‌باشد ضمن نصب حسگرهای لازم جهت جلوگیری از نصب اسکیمرهایی با تکنولوژی متفاوت، تجهیزات پیشرفته دیگری نصب می‌شود که دقیقاً درزمان نمونه برداری اطلاعات کارت، وارد عمل شده و با ایجاد سینگال التراسونیک در مکان مورد نظر، عملاً مانع استخراج اطلاعات بصورت سالم دراسکیمر می‌شود، ضمن اینکه به دستگاه و مکانیزم عملیاتی آن آسیبی وارد نمی‌کند و پس از اتمام عملیات در کارت خوان، مجدداً در زمان خروج کارت، دستگاه فعال گردیده و مانع استخراج اطلاعات می‌گردد.

به عنوان شهروند عادی چه کنیم؟

شاید در ابتدا در ظاهر شناخت این نوع از کلاهبرداری کار سختی باشد اما شهروندان عادی حداقل کاری که می‌توانند بکنند این است که هنگام استفاده از دستگاه‌‎های خودپرداز دقت کنند که مجرای ورودی کارت دچار شکستگی نشده باشد و دقت کنند که هیچ گونه قطعه اضافی که از بیرون بشود آن را نصب یا حدف کرد روی دستگاه نباشد.
منبع: راه پرداخت

تاريخ تنظيم: پنجشنبه 10 مهر ماه 1393

دیدگاه ها

در اين بخش نظری ثبت نشده است.

دیدگاه خود را بنویسید

  • matica
  • wincor
  • hcc
  • nisca
  • hiti
  • compuprint
  • epson
  • olliveti
  • brother
  • samsung
  • tallygenicom
  • hp

این شرکت ، تنها نماینده انحصاری کارت پرینتر hiti (هایتی) میباشد و علائم تجاری دیگر شرکت ها،صرفا جهت نمایش موجودی شرکت از قطعات و موادمصرفی برندهای نشان داده شده میباشد.

ماشین های اداری دانش رایانه ایرانیان|قطعات پرینتر|کارت پرینتر|

logo-samandehi