021-88310051
سبد خرید
جستجو

» مطالب آموزشی » مقالات بانکداری » سهم پرداخت‌های غیرتماسی از یک بازار 500 میلیارد دلاری

برای درک نحوه و چگونگی عملکرد پرداخت‌های غیرتماسی، باید یک مثال فرضی بزنیم. فرض کنید یک گوشی آیفون دارید که به شما اجازه می‌دهد تا از کیف پول «اپل‌پی» استفاده کنید. شما اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد گوشی کرده و گوشی متعاقبا این اطلاعات را برای استفاده‌های آتی ذخیره می‌کند. در ادامه شما برای خرید به فروشگاهی می‌روید که به دستگاه کارت خوان پرداخت موبایلی مجهز است

تعداد بازدید 18450

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اوج‌گیری فناوری پرداخت‌های موبایلی درواقع به سال 2014 میلادی برمی‌گردد یعنی زمانی‌که «اپل‌پی» به بازار آمد. در آن زمان، «اپل‌پی» تنها کیف پول موبایلی عمده موجود در بازار بود. طبق اعلام «اکسنتور»، 68 درصد از پرداخت‌های موبایلی درون‌فروشگاهی در ایالات‌متحده در سال 2015 میلادی از طریق «اپل‌پی» صورت گرفت. طبق اعلام خود شرکت «اپل»، در سه ماهه اول سال مالی 2015 میلادی، از هرسه دلار پرداخت شده به روش غیرتماسی، 2 دلار از طریق «اپل‌پی» پرداخت شده بود. اما در دو سال گذشته، کیف پول‌های موبایلی متعددی به بازار سرازیر شده‌اند که از آن جمله می‌توان به «سامسونگ‌پی»، «چیس‌پی»، «اندرویدپی»، «مایکروسافت‌ولت» و «والمارت‌پی» اشاره کرد. هرکدام از این کیف پول‌ها مزایای خاص و منحصربه‌فردی را به کاربران ارائه کرده و مشتریان را به سوی شیوه‌های نوین خرید و پرداخت سوق می‌دهند. به نظر کسب‌وکار کیف پول‌های موبایلی حسابی سکه باشد.


سهولت و سرعت، رمز موفقیت پرداخت‌های غیرتماسی
برای درک نحوه و چگونگی عملکرد پرداخت‌های غیرتماسی، باید یک مثال فرضی بزنیم. فرض کنید یک گوشی آیفون دارید که به شما اجازه می‌دهد تا از کیف پول «اپل‌پی» استفاده کنید. شما اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد گوشی کرده و گوشی متعاقبا این اطلاعات را برای استفاده‌های آتی ذخیره می‌کند. در ادامه شما برای خرید به فروشگاهی می‌روید که به دستگاه کارت خوان پرداخت موبایلی مجهز است. به جای این که بخواهید کیف پول‌تان را دربیاورید، کافی است گوشی تلفن همراه‌تان برای چند لحظه در مقابل پایانه پز فروشگاه نگه دارید. این دستگاه به صورت خودکار اطلاعات پرداخت شما که در گوشی ذخیره شده است را خوانده و تراکنش را انجام می‌دهد. درواقع، پایانه پز برای برقراری ارتباط میان کارت‌خوان و گوشی تلفن همراه، یک موج رادیویی با فرکانس بالا ارسال می‌کند. وقتی دستگاه موبایل در برد این موج رادیویی قرار گیرد، یک پروتکل ارتباط بیسیم، پایانه را به گوشی متصل کرده، اطلاعات رد و بدل شده و تراکنش صورت می‌گیرد. تمامی این‌ها در کسری از ثانیه به وقوع می‌پیوندد. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود حجم گردش مالی پرداخت‌های موبایلی تا سال 2020 میلادی به بیش از 500 میلیارد دلار برسد، شاید به واسطه همین سهولت و سرعت در پرداخت، پرداخت‌های غیرتماسی بتوانند سهم قابل‌توجهی را از این بازار 500 میلیارد دلاری به خود اختصاص دهند.

 


300 میلیون کاربر پرداخت غیرتماسی
طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی «ژونیپر»، تعداد کاربران پرداخت‌های غیرتماسی موبایلی (اعم از NFC، دستگاه‌های پوشیدنی و کارت‌های پرداخت غیرتماسی) تا پایان سال 2017 میلادی به 300 میلیون نفر خواهد رسید. کارشناسان سرعت و راحتی پرداخت از جمله دلایل رشد فزاینده و محبوبیت روزافزون پرداخت‌های غیرتماسی عنوان می‌کنند. «اپل‌پی»، «سامسونگ‌پی» و «اندرویدپی» که در سال 2016 روی‌هم‌رفته 41 درصد از بازار پرداخت‌های غیرتماسی را در اختیار داشتند، پیش‌بینی می‌شود که سهم‌شان تا سال 2021 میلادی به 56 درصد برسد که بخشی از این افزایش را باید به علت رشد پایه کاربران پرداخت‌های غیرتماسی دانست که پیش‌بینی می‌شود تعدادشان در زمان مشابه به 500 میلیون نفر افزایش یابد.

 


اروپا، امیدِ پرداخت‌های غیرتماسی
یافته‌های ««انجمن پرداخت هوشمند» (SPA) نشان می‌دهد که 53 درصد از کارت‌های صادرشده در اروپا در سال 2015 میلادی، غیرتماسی بوده‌اند. در عین حال، بنا به گزارش «ویزا اروپا»، در سراسر قاره سبز، در سال 2016 میلادی بیش از 130 میلیون کارت غیرتماسی و حدود 3 میلیون پایانه غیرتماسی وجود داشت. تا ماه ژوئن 2015 میلادی، بیش از 16 میلیارد یورو فقط از طریق کارت‌های غیرتماسی «ویزا» پرداخت شده بود که از افزایشی 335 درصدی نسبت به سال 2014 حکایت دارد. از دیگر سو، «مسترکارت» نیز اعلام کرد که در سال 2015 میلادی، تراکنش‌های غیرتماسی این شرکت در اروپا از مرز یک میلیارد تراکنش گذر کرد که از افزایشی 150 درصدی نسبت به سال ماقبل آن نشان دارد. هرچند تا پایان سال 2015 میلادی مجموعا در سراسر جهان تنها 4 میلیون مکان تجاری با قابلیت پذیرش پرداخت غیرتماسی وجود داشت اما تا سال 2020 میلادی، تمام پایانه‌های پز به قابلیت پذیرش پرداخت غیرتماسی مجهز خواهند شد.

 


در اروپای شرقی نیز وضع به همین منوال بوده و بازار این کشورها اشتهای بالایی برای پرداخت‌های غیرتماسی دارند به‌طوری‌که در سال 2015 میلادی، 77 درصد از تراکنش‌های درون‌فروشگاهی در جمهوری چک که از طریق کارت‌های مسترکارت صورت گرفته بود، غیرتماسی بودند. این میزان برای سه کشور دیگر شرق اروپا یعنی لهستان، مجارستان و اسلوواکی به ترتیب 55، 40 و 38 درصد بود. جالب توجه است که لهستان و اسپانیا از جمله کشورهای پیشگام در حوزه پرداخت‌های موبایلی محسوب شده به‌طوری‌که سرویس «سامسونگ‌پی» برای نخستین‌بار در این دو کشور به بازار عرضه شد.

 


گزارشی تحت عنوان «داده‌ها و پیش‌بینی داده‌های کارت‌های پرداخت» از سوی شرکت مشاوره «آر بی آر» (RBR) نشان می‌دهد که پرداخت‌های غیرتماسی همچنان در اروپا رشد انفجاری را تجربه می‌کند. بنا به این گزارش درحالی‌که در سال 2015 میلادی از هر 20 تراکنش کارتی تنها یک تراکنش غیرتماسی بود، این نسبت در سال 2021 میلادی به یک از پنج کاهش می‌یابد و اروپا در این زمینه نقشی پیشرو ایفا می‌کند. همچنین، میزان استفاده از کارت‌های غیرتماسی با رشدی سه برابری نسبت به سال گذشته به رقم 7/3 میلیارد تراکنش در سال 2016 رسید. شمار پایانه‌های مجهز به پرداخت غیرتماسی نیز در اروپا با افزایشی 63 درصدی به 9/4 میلیون پایانه در سال 2016 رسید. به عبارتی دیگر، تا پایان سال 2016 میلادی، مشتریان می‌توانستند در بیش از 30 درصد پایانه‌های فروش در اروپا، پرداخت غیرتماسی انجام دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2021 میلادی، نیمی از کارت‌های اروپاییان غیرتماسی شود. طبق برآورد «آر بی آر» میزان و حجم پرداخت‌های غیرتماسی با رشدی 6 درصدی میان سال‌های 2015 تا 2021، به حدود 25 میلیارد تراکنش برسد که معادل 22 درصد از کل پرداخت‌های کارتی در اروپا خواهد بود.

 


بریتانیا، الگویی برای پرداخت‌های غیرتماسی
طبق اعلام «انجمن کارت بریتانیا» درحال حاضر حدود 108 میلیون و 400 هزار کارت غیرتماسی در این کشور وجود دارد که از افزایشی 6/20 درصدی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. در سال 2015 میلادی، 5/81 میلیون کارت غیرتماسی نزدیک در بریتانیا وجود داشت. از آن جا که در سال 2015 میلادی، مجموعا 346 میلیون کارت غیرتماسی در اروپا وجود داشته، می‌توان نتیجه گرفت که نزدیک به 22 درصد از کارت‌های غیرتماسی کا اروپا در سال 2015 میلادی در بریتانیا متمرکز بوده است که رقم قابل‌توجهی است و نقش پیشگام بریتانیا در بخش پرداخت‌های غیرتماسی نشان دارد.

 


علاوه بر این، در سال 2015 میلادی، خریداران بریتانیایی نزدیک به یک میلیارد بار به صورت غیرتماسی اقدام به خرید کردند. این درحالی است شمار خریدهای غیرتماسی در ماه آوریل سال 2017 در بریتانیا نزدیک به 400 میلیون بار بوده است؛ یعنی معادل 40 درصد از کل تراکنش‌های غیرتماسی در سال 2015. طبق اعلام گاردین، در ماه ژوئن سال 2016 میلادی، سهم پرداخت‌های غیرتماسی از بازار پرداخت‌های کارتی 18 درصد بود این درحالی است که در ماه اکتبر سال 2015 میلادی، پرداخت‌های غیرتماسی تنها 10 درصد از کل پرداخت‌های کارتی در این کشور را تشکیل می‌دادند. بین ژانویه تا ژوئن سال 2016، حدود 27/9 میلیارد پوند از طریق کارت‌های غیرتماسی پرداخت شد که بیشتر از کل مبلغ 75/7 میلیارد پوند پرداخت‌شده توسط کارت‌های غیرتماسی در سال 2015 میلادی است. همه این‌ها نشان از رشد چشمگیر پرداخت‌های غیرتماسی در بریتانیا دارد.

 


علاوه بر این در ماه آوریل 2017، رقمی معادل 9/3 میلیارد پوند از طریق کارت‌های غیرتماسی پرداخت شده است که نسبت به سال گذشته، 147 درصد رشد داشته است. جالب این که در سال 2015 میلادی، مجموع ارزش پرداخت‌های غیرتماسی در بریتانیا، 7/7 میلیارد پوند بود. با این اوصاف نزدیک 50 درصد از کل ارزش پرداخت‌های غیرتماسی در سال 2015 در ماه آوریل سال جاری از طریق کارت‌های غیرتماسی پرداخت شده است که از افزایش فوق‌العاده‌ای در یک بازه دوساله حکایت می‌کند. البته افزایش سقف پرداخت‌های غیرتماسی از 20 به 30 دلار، اقبال هرچه بیشتر فروشندگان و صاحبان کسب‌وکار به پایانه‌های پز غیرتماسی و همچنین پیاده‌سازی استاندارد EMV در این رشد تاثیرگذار بوده و دخیل بوده‌اند.

 


منبع:
http://www.businessinsider.com/mobile-payment-technology-contactless-payments-explained-2016-11
http://www.theukcardsassociation.org.uk/contactless_contactless_statistics/
http://www.transparencymarketresearch.com/contactless-payments-market.html
http://www.pymnts.com
https://www.theguardian.com

 


تاريخ تنظيم: یکشنبه 26 شهریور ماه 1396

دیدگاه ها

در اين بخش نظری ثبت نشده است.

دیدگاه خود را بنویسید

  • matica
  • wincor
  • hcc
  • nisca
  • hiti
  • compuprint
  • epson
  • olliveti
  • brother
  • samsung
  • tallygenicom
  • hp

این شرکت ، تنها نماینده انحصاری کارت پرینتر hiti (هایتی) میباشد و علائم تجاری دیگر شرکت ها،صرفا جهت نمایش موجودی شرکت از قطعات و موادمصرفی برندهای نشان داده شده میباشد.

ماشین های اداری دانش رایانه ایرانیان|قطعات پرینتر|کارت پرینتر|

logo-samandehi